Σάββατο 21 Νοεμβρίου 2009

Απουσιάζει η πραγματικότητα από σχολικά βιβλία

Απουσιάζει η πραγματικότητα από σχολικά βιβλία

Μεγάλη έρευνα δείχνει τις ελλείψεις και τα λάθη που υπάρχουν στο βιβλίο της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής της Ε’ Τάξης του Δημοτικού

Στο επίκεντρο του επιστημονικού ενδιαφέροντος βρίσκονται διαρκώς τα προγράμματα σπουδών και τα σχολικά εγχειρίδια στο σύνολο των βαθμίδων της εκπαίδευσης στη χώρα μας, όπως αυτό επιβεβαιώνεται μέσα από τις έρευνες που πραγματοποιούν εκπαιδευτικοί φορείς.

Μετά την πρόσφατη έρευνα που διεξήγαγε η ΟΛΜΕ με θέμα την εικόνα των σχολικών βιβλίων μέσα από τους εκπαιδευτικούς, το φως της δημοσιότητας βλέπει μια ακόμη έρευνα της τέως παρέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Αναστασίας Παμουκτσόγλου, που παρουσιάζεται στα πλαίσια του διεθνούς συνεδρίου που διοργανώνει στα Γιάννινα η Παιδαγωγική Εταιρεία.

Η συγκεκριμένη έρευνα μελετά το κατά πόσο το πρόγραμμα σπουδών για την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή πετυχαίνει τους στόχους που έχουν τεθεί, έχοντας ως παράδειγμα ένα από τα βιβλία της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, αυτό της Ε’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου.

Από την έρευνα προκύπτει πως το βιβλίο δεν ολοκληρώνει τους στόχους που πρέπει ως προς την σωστή αντίληψη του μαθητή για τις ανάγκες διαβίωσης σε έναν κόσμο, όπως είναι ο σημερινός, όπου υπάρχει ο κίνδυνος, η σύγκρουση, η καταστροφή, ο πόλεμος και η τρομοκρατία.

Στο σύνολο των καταγραφών του σχολικού βιβλίου που αφορούν σε ζητήματα βίαιης σύγκρουσης, το 21.3% αφορά το περιβάλλον, το 19% την διεθνή φτώχεια, το 12.8% τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις, το 10.6% την πολυπολιτισμικότητα, το 8.5% τους διεθνείς οργανισμούς, το 7.5% τους πολέμους και τη σχολική βία και από 4.2% τους πρόσφυγες και την παιδική εργασία.

Από το σύνολο των αναφορών μόνο το 12.8% αφορά την ελληνική πραγματικότητα, ενώ παρατηρείται ακόμη έλλειψη σαφούς διάκρισης της εθνότητας, της υπηκοότητας, της καταγωγής, του έθνους και του κράτους.

Μέσα στην έρευνα τονίζεται χαρακτηριστικά πως η «μικροκοινωνία» του βιβλίου αποτελείται αποκλειστικά από παιδιά - μαθητές, ενώ δεν περιλαμβάνονται οι μεγάλοι που θα μπορούσαν να έχουν καθοδηγητικό ρόλο.

Ειδική αναφορά έκανε η κα Παμουκτσόγλου, μιλώντας στο ITV, στην απουσία της ελληνικής πραγματικότητας από το σχολικό βιβλίο, όπως αυτό αποδεικνύεται από την αναφορά μόνο στον Πελοποννησιακό πόλεμο, ως πολεμική σύγκρουση στη χώρα, και την απουσία αναφορών σε ζητήματα φτώχειας και προσφυγιάς.

Το πρόγραμμα σπουδών της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής συνδέεται κυρίως με την περιβαλλοντική εκπαίδευση και την κοινωνική μεταρρύθμιση, ενώ το περιεχόμενό του είναι αποσπασματικό, σημείωσε η κα Παμουκτσόγλου, υπογραμμίζοντας τις ελλείψεις και τις παραλείψεις.

Σημαντικός είναι και ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, με βασική προϋπόθεση την γνώση των δημοκρατικών αντιλήψεων και δράσεων.

Οι έρευνες για τα νέα βιβλία

Η πρόσφατη αλλαγή στα προγράμματα σπουδών και κατ’ επέκταση και στα σχολικά βιβλία, χαρακτηρίζεται από τους ειδικούς ως μια σημαντική μεταρρύθμιση.
Την περίοδο 2000-2007 η μεταρρύθμιση στο πρόγραμμα σπουδών προσπάθησε να αποτελέσει μια μακρόπνοη πολιτική στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, για το περιεχόμενο της σχολικής γνώσης ειδικά στην υποχρεωτική εκπαίδευση.

Σύμφωνα με την κα Παμουκτσόγλου, οι έρευνες που υλοποιούνται και παρουσιάζονται, αν και αποτελούν ένα σημαντικό εργαλείο, δεν καταγράφουν όλες τα πραγματικά δεδομένα, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις οι εκπαιδευτικοί δεν είναι σε θέση να παρουσιάσουν τις απόψεις τους στο χώρο του σχολείου.

Στο επίκεντρο, μέσα από την έρευνα και την εμπειρία, έρχεται το ζήτημα των υποδομών των σχολικών μονάδων και της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
Μάλιστα, η κα Παμουκτσόγλου θέτει ως βασικές προϋποθέσεις για την ουσιαστική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού συστήματος στη χώρα μας την επανεξέταση των σπουδών των εκπαιδευτικών, τη διαμόρφωση νέων προγραμμάτων σπουδών που θα ικανοποιούν τις σύγχρονες ανάγκες, και την ανάπτυξη υλικοτεχνικών υποδομών.

«Αυτό είναι επενδύσεις. Τα τελευταία χρόνια δεν δώσαμε λεφτά. Το να διορίζουμε εκπαιδευτικούς απλά δεν εξυπηρετεί γιατί και ο δάσκαλος πρέπει να έχει βοήθεια», κατέληξε η κα Παμουκτσόγλου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου