Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2009

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΑΡΧΗ ΠΡΕΒΕΖΑΣ ΣΤΗ ΣΥΣΚΕΨΗ ΤΟΥ Τ.Ε.Ε. ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΟΝΙΑ ΟΔΟ

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΑΡΧΗ ΠΡΕΒΕΖΑΣ ΣΤΗ ΣΥΣΚΕΨΗ ΤΟΥ Τ.Ε.Ε. ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΟΝΙΑ ΟΔΟ

Μεγάλη επιτυχία σημείωσε η σύσκεψη που διοργάνωσαν στην Άρτα τα Τ.Ε.Ε. Ηπείρου και Αιτ/νίας, με θέμα την πορεία κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου της Ιόνιας Οδού. Παρόντες εκπρόσωποι του Υπουργείου Υποδομών, της παραχωρησιούχου εταιρίας, των κατασκευαστριών εταιριών, οι Νομάρχες Αιτ/νίας, Άρτας, Ιωαννίνων και Πρέβεζας, Δήμαρχοι της ευρύτερης περιοχής καθώς και φορείς της περιοχής.Ο Νομάρχης Πρέβεζας, κ. Βασίλης Ιωάννου, στην τοποθέτησή του, αφού αναφέρθηκε στην ιδιαίτερη σημασία του έργου για την περιοχή, τόνισε παράλληλα τις τεράστιες ευθύνες που υπάρχουν για την καθυστέρηση του έργου. Ζήτησε την συστράτευση όλων των φορέων και των πολιτών με στόχο να κερδηθεί ο χαμένος χρόνος και το έργο να ολοκληρωθεί στο συμβατικό του χρονοδιάγραμμα. Ολόκληρη η παρέμβαση του κ. Ιωάννου έχει ως εξής:
«Κυρίες και Κύριοι,
Να συγχαρούμε τα Τ.Ε.Ε Ηπείρου και Αιτ/νίας για την πρωτοβουλία της σημερινής συνάντησης. Παράλληλα, οφείλουμε να τους ευχαριστήσουμε γιατί μας δίνεται έτσι η μοναδική ευκαιρία μετά από πολλά χρόνια, να συναντηθούμε όλοι οι φορείς της ευρύτερης περιοχής και να συζητήσουμε για το διαχρονικό αίτημα, της ολοκλήρωσης της κατασκευής της Ιόνιας Οδού.Να θυμίσω ότι εκτός από την ιδιαίτερα σημαντική διημερίδα που οργάνωσε το Τ.Ε.Ε στην Πρέβεζα στις 14 και 15 Μαΐου του 2009, όπως επίσης και την συνάντηση των 7 Νομαρχών της περιοχής του Νοέμβρη του 2004, δυστυχώς στην Πρέβεζα δεν έγινε κάποια άλλη οργανωμένη σύσκεψη, στην οποία να έχουμε κληθεί και να αφορά το σοβαρό αυτό θέμα. Γι’ αυτό τονίζω για δεύτερη φορά ότι η σημερινή συνάντηση είναι κρίσιμη.
Κυρίες και Κύριοι,
Aξίζει νομίζω να επαναλάβω ότι η Ιόνια Οδός αποτελούσε και αποτελεί για όλους εμάς, για όλους τους πολίτες ένα όραμα δεκαετιών. Έργο πνοής για την Ήπειρο και την ευρύτερη Δυτική Ελλάδα. Μέσω αυτής αλλά και της Εγνατίας Οδού προσδοκούμε μαζί με την άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης, να αξιοποιήσουμε δυνατότητες και νέους ρόλους στην περιοχή μας, ενεργοποιώντας θετικά το σύνολο των παραγωγικών μας δυνάμεων προς όφελος της Περιφερειακής ανάπτυξης της Ηπείρου και της Δυτικής Ελλάδας.Η Ιόνια Οδός, όπως εμείς οι Ηπειρώτες την είχαμε οραματιστεί, δεν θα ήταν ένας απλός οδικός άξονας Βορρά-Νότου, ένα κλειστό μόνο δίκτυο μετακινήσεων, αλλά ένας Άξονας πάνω στον οποίο θα διακλαδίζονταν πολλαπλές δραστηριότητες σε όλους τους τομείς ανάπτυξης και θα αξιοποιούσε όλες τις υπάρχουσες υποδομές. Μόνο έτσι θα δινόταν απάντηση στα αναπτυξιακά ελλείμματα της Δυτικής Ελλάδας και η Ιόνια οδός θα ανταποκρίνονταν στον αναπτυξιακό, εθνικό της ρόλο. Έτσι, διεκδικούσαμε και διεκδικούμε διαχρονικά μαζί με τον Δυτικό αυτοκινητόδρομο και το Δυτικό σιδηρόδρομο και επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε όλη την περιοχή.Έτσι, διεκδικούμε μαζί με την Ιόνια Οδό και τις κάθετες συνδέσεις, τους τροφοδότες άξονες και τους απαραίτητους ανισόπεδους κόμβους. Προτεραιότητές μας ήταν και παραμένουν α) ο οδικός άξονας Αμβρακία-Άκτιο-Πρέβεζα-Ηγουμενίτσα-Μαυρομάτι (Παραϊόνια οδός) και η σύνδεσή της με την Λευκάδα, β) η νέα οδική σύνδεση της Πρέβεζας με τη Φιλιππιάδα και την Ιόνια οδό. Γιατί μόνο έτσι θα αξιοποιηθούν κατά τον καλύτερο τρόπο 1) το αεροδρόμιο του Ακτίου, 2) η υποθαλάσσια Ζεύξη Ακτίου-Πρέβεζας, 3) η ΒΙ.ΠΕ και τα λιμάνια Πρέβεζας και Ηγουμενίτσας. Μόνο έτσι θα αναπτυχθεί ισόρροπα όλη η παραλιακή ζώνη της Βορειοδυτικής Ελλάδας, μαζί με τη Λευκάδα και την Κέρκυρα.Σήμερα αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι διεκδικούσαμε και διεκδικούμε ένα έργο τεχνικά άρτιο, ένα οδικό άξονα με σύγχρονες προδιαγραφές που στην κατασκευή του θα έχει την συναίνεση των τοπικών φορέων και των κοινωνιών και θα καταστεί το δικό τους έργο, που θα λύνει και δεν θα δημιουργεί επιπρόσθετα περιβαλλοντικά, οικιστικά, πολεοδομικά ή άλλου είδους προβλήματα. Δυστυχώς, όλα αυτά τα χρόνια, σε πολλά δεν εισακουστήκαμε. Δυστυχώς, σε πολύ περισσότερα δικαιωθήκαμε. Εμείς ήμασταν πάντα συνεπείς, γι’αυτό δικαιούμαστε να εγκαλούμε την προηγούμενη κυβέρνηση για μεγάλα και παχιά λόγια, για δεσμεύσεις που έμεναν στα χαρτιά, για αθέτηση υποσχέσεων.Σήμερα, μετά από τα όσα ακούστηκαν, έγινε όσο ποτέ αντιληπτό ότι το έργο έχει σημαντική καθυστέρηση. Γι’ αυτό δικαιούμαστε παράλληλα να εγκαλούμε τοπικούς πολιτικούς παράγοντες, Υπουργούς, Βουλευτές, δυστυχώς και στελέχη της Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι έκαναν ότι δεν καταλάβαιναν και αντί στην κατάλληλη στιγμή, ως όφειλαν, να πιέσουν αφού γνώριζαν τα προβλήματα, δυστυχώς προσπαθούσαν να παραπλανήσουν την κοινή γνώμη για μικροπολιτικές σκοπιμότητες.Όταν εμείς δημόσια εκδηλώναμε την ανησυχία μας για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην κατασκευή του έργου και τις παλινωδίες της Κυβέρνησης.Όταν εμείς καταγγέλλαμε τις επισκέψεις του κ. Σουφλιά ότι είχαν μόνο επικοινωνιακό χαρακτήρα και δεν έλυναν τα προβλήματα, τότε δυστυχώς κάποιοι συμπατριώτες μας προσπαθούσαν να μας πείσουν ότι δεν υπάρχουν καθυστερήσεις και μας διαβεβαίωναν ότι «ΟΛΑ ΒΑΙΝΟΥΝ ΚΑΛΩΣ».
- Τώρα, πώς θα δικαιολογηθούν οι ίδιοι φιλοκυβερνητικοί παράγοντες για την εικονική πραγματικότητα, την οποία τα τελευταία χρόνια παρουσίασαν στους Ηπειρώτες;

- Σήμερα τι έχουν να μας πουν για τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, στις μελέτες και τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις;
- Τι θα πουν για τις καθυστερήσεις στις αναγκαίες-προτεινόμενες αλλαγές χάραξης, στην εξεύρεση αδρανών υλικών, στην αδειοδότηση των λατομείων;
- Τι θα απαντήσουν σε όσα ενδιαφέροντα κατέθεσε σήμερα ο Τεχνικός Σύμβουλος της παραχωρησιούχου εταιρίας κ. Λαμπρόπουλος και τα οποία μας ανησύχησαν όλους;
Μήπως ότι φταίνε οι φορείς; Μήπως ότι φταίνε οι πολίτες; Ή μήπως πάλι θα ανακαλύψουμε αόρατους εχθρούς;Είναι αλήθεια ότι μετά και τη σημερινή μας συνάντηση, όλοι μας είμαστε ιδιαίτερα ανήσυχοι για την πορεία του σημαντικού αυτού έργου. Αυτή όμως η ανησυχία δεν θα πρέπει να μας οδηγήσει σε ακινησία. Αντίθετα, θα πρέπει να μας κινητοποιήσει και από σήμερα να αναλάβουμε όλοι, με συνεργασία και συνεννόηση, συγκεκριμένη δράση. Άλλωστε, κάποιοι από μας είχαμε εγκαίρως απομυθοποιήσει τις δυνατότητες της κυβέρνησης Καραμανλή και γνωρίζαμε καλά τι σήμαινε το σύνθημα «Ήρθε η ώρα της Περιφέρειας».Γι’ αυτό, με την ευκαιρία αυτής της συνάντησης καλούμε την κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της Ιόνιας Οδού κατά προτεραιότητα. Το μήνυμά μας προς την Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών είναι σαφές:
o Να μην επιτρέψει νέες καθυστερήσεις, που θα έχουν επιπτώσεις στο έργο, στο ελληνικό δημόσιο, αλλά και στην τοπική ανάπτυξη.
o Να μην επιτρέψει εκπτώσεις στην ποιότητα του έργου και να απαιτήσει από τον παραχωρησιούχο να παραδοθούν ολοκληρωμένες μελέτες.
o Να ακούσει, έστω και τώρα, με ιδιαίτερη ευαισθησία τις απόψεις των τοπικών φορέων και των τοπικών κοινωνιών, ώστε να κατασκευαστούν τα αναγκαία συμπληρωματικά έργα, τα οποία θα είναι απαραίτητα, τόσο κατά τη φάση κατασκευής του έργου, όσο κυρίως κατά τη φάση λειτουργίας του.
Καλούμε τη νέα πολιτική ηγεσία να ανοίξει ένα δημόσιο διάλογο για όλα τα ανοιχτά θέματα που υπάρχουν (μελέτες, αλλαγή χάραξης, συμπληρωματικά έργα, απαλλοτριώσεις κλπ) και να μην ακολουθήσει την πολιτική των προκατόχων της, οι οποίοι με αλαζονική συμπεριφορά αρνούνταν πεισματικά τον διάλογο και κρατούσαν τις διαδικασίες σε πλήρη μυστικότητα, με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε στα σημερινά αδιέξοδα.Εμείς πιστεύουμε ότι όλοι οι φορείς και όλοι οι πολίτες της περιοχής μπορούμε να συμβάλλουμε, ώστε οι ρυθμοί εκτέλεσης του έργου να επιταχυνθούν. Μπορούμε να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος. Μπορούμε να κερδίσουμε το στοίχημα.Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ σε ορισμένα θέματα που αφορούν ειδικότερα το νομό Πρέβεζας, σε σχέση με το έργο της Ιόνιας οδού.
1. Όλοι γνωρίζουμε πλέον, ότι εκπονείται η μελέτη του κάθετου οδικού άξονα από Πρέβεζα προς την Ιόνια οδό. Εκτιμούμε ότι το τμήμα «Γέφυρα Καλογήρου-Ιόνια Οδός», θα μπορούσε να μελετηθεί κατά προτεραιότητα και να θεωρηθεί ως αναπόσπαστο τμήμα της Ιόνιας οδού, με στόχο να κατασκευαστεί για να υπάρξει λειτουργική διασύνδεση του αυτοκινητοδρόμου με το υπάρχον Εθνικό δίκτυο.
2. Κατά τη διαδικασία συζήτησης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου της Ιόνιας οδού, καταθέσαμε ολοκληρωμένες προτάσεις για το αναγκαίο παράπλευρο δίκτυο, αλλά και για πυκνές υπόγειες διαβάσεις, για την εξυπηρέτηση της τοπικής κυκλοφορίας αλλά και των κατοίκων (κυρίως όσων ασχολούνται με την κτηνοτροφία).
3. Όπως συμβαίνει συχνά κατά την κατασκευή των μεγάλων έργων, γίνεται χρήση του υπάρχοντος επαρχιακού οδικού δικτύου, το οποίο και καταστρέφεται. Οφείλει η κατασκευάστρια εταιρία τόσο κατά τη φάση κατασκευής του έργου να συντηρεί το δίκτυο, και κυρίως μετά την ολοκλήρωσή του, να το παραδώσει πλήρως ανακαινισμένο.
4. Επειδή και σήμερα κατατέθηκε η άποψη, λαθεμένη κατά τη γνώμη μας, ότι παρατηρείται καθυστέρηση και από πλευράς αρχαιολογικών υπηρεσιών, οφείλω να σας διαβεβαιώσω ότι η ΛΓ’ Εφορεία Αρχαιοτήτων Πρέβεζας-Άρτας, είναι πανέτοιμη να ξεκινήσει τις ανασκαφικές και σωστικές εργασίες στην περιοχή, αρκεί η αρμόδια υπηρεσία να αποστείλει την απαραίτητη χρηματοδότηση για να συγκροτηθούν τα συνεργεία. Είναι κάτι που έχει ζητηθεί εδώ και πολλούς μήνες, χωρίς αποτέλεσμα. Καταθέτω το συγκεκριμένο έγγραφο, το οποίο αποτελεί τρανή απόδειξη για το ποιοι έχουν ευθύνη για την καθυστέρηση του έργου.
5. Τέλος, όλοι μας αναγνωρίζουμε ότι με τα μεγάλα αυτά έργα, εκτός των άλλων, προσδοκούμε και στην αύξηση της απασχόλησης του τοπικού πληθυσμού. Γι’ αυτό θεωρώ ότι αποτελεί υποχρέωση της κατασκευάστριας εταιρίας και των υπεργολάβων να αξιοποιούν το ντόπιο εργατικό δυναμικό, είτε πρόκειται για εργατοτεχνικό προσωπικό, είτε ακόμη και για σκαπτικά και άλλου είδους μηχανήματα. Η περιοχή μας, διαθέτει τέτοιο έμπειρο δυναμικό, το οποίο και απαιτούμε να απασχοληθεί στην κατασκευή του έργου. Αυτό θα αποτελέσει άλλωστε και τον καλύτερο τρόπο προσέγγισης των τοπικών κοινωνιών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου