Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2009

Χωρίς Εγνατία τα Τζουμέρκα!

Χωρίς Εγνατία τα Τζουμέρκα!

Στον αέρα βρίσκεται η μελέτη βελτίωσης του δρόμου Κράψη-Ανατολική-Παλαιοχώρι-Προσήλιο-Χριστοί-Πράμαντα, ή αλλιώς της οδικής σύνδεσης της Εγνατίας οδού με τα Τζουμέρκα, καθώς τα χρήματα που είχε εξασφαλίσει η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (ΚΠΣ) δεν έφτασαν.Αυτή τη στιγμή η Νομαρχία αναζητά την οικονομική στήριξη της εταιρίας «Εγνατία Οδός». Κι όλα αυτά επειδή δεν εκτίμησε σωστά το κόστος της μελέτης και έκανε πρόχειρους υπολογισμούς. Αποτέλεσμα; Το έργο που τα Τζουμέρκα περιμένουν πάνω από 10 δέκα χρόνια, απομακρύνεται πολύ από την ένταξή του στο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ), άρα και από την υλοποίησή του.Την πολιτική που ακολούθησαν η νομαρχιακή αρχή και ο νομάρχης Αλέκος Καχριμάνης σε αυτό το θέμα την κατήγγειλε, σε συνέντευξη Τύπου, ο επικεφαλής της νομαρχιακής αντιπολίτευσης Μάκης Χατζηεφραιμίδης, ο οποίος έκανε λόγο για «πρωταθλητισμό προχειροτήτων». Ο νομάρχης, λίγες ώρες μετά τις δηλώσεις του κ. Χατζηεφραιμίδη, έσπευσε να απαντήσει και να δικαιολογηθεί. Η νομαρχιακή αρχή χαρακτηρίζει την πρόταση του νομάρχη προς την Εγνατία οδό να αναλάβει τη συνέχιση «της πολυδάπανης και δυσκολότατης τεχνικά μελέτης για την οδική σύνδεση της Εγνατίας Οδού με τα Τζουμέρκα» όπως τη χαρακτηρίζει, ως «πράξη πολιτικής ευθύνης». «Όσοι δεν αναλίσκονται σε μικροπολιτικά τερτίπια, το καταλαβαίνουν πολύ καλά και είναι έτοιμοι να αγωνιστούν για την προοπτική αυτή» τονίζει η νομαρχιακή αρχή. Για το σύνολο δε των καταγγελιών του κ. Χατζηεφραιμίδη, σχολιάζει: «Το πολύ το κυρ ελέησον το βαριέται και ο παπάς».Πέραν της πολιτικής κόντρας, η συγκεκριμένη μελέτη αποτελούσε ένα από τα μεγαλύτερα πολιτικά στοιχήματα του κ. Καχριμάνη, αλλά και προεκλογική του δέσμευση από τις εκλογές του 2002 ακόμα. Ήταν 27 Μαΐου του 2008, όταν ο κ. Καχριμάνης, μετά την έγκριση της ανάθεσης της μελέτης για την οδική σύνδεση της Εγνατίας με τα Τζουμέρκα, δήλωνε: «Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μελέτη που ανέλαβε να προωθήσει η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, στην ιστορία της, και χρειάστηκε χρόνος και κόπος για να ξεπεραστούν τα εμπόδια και οι δυσκολίες. Με την εκπόνηση της μελέτης ανοίγει πλέον ο δρόμος για ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ».Τελικά, αποδείχτηκε ότι η νομαρχιακή αρχή δεν μπόρεσε να διαχειριστεί μια τέτοια μελέτη. Με έγγραφό του, στις 11 Δεκεμβρίου, ο νομάρχης κ. Καχριμάνης προτείνει στους φορείς (υπουργό Υποδομών, Εγνατία Οδό, βουλευτές, δημάρχους Πραμάντων και Αγνάντων, στις Κοινότητες της περιοχής και στην Ομοσπονδία Τζουμερκιωτών) τη συνέχιση και ολοκλήρωση της μελέτης από την «Εγνατία Οδό Α.Ε., «η οποία διαθέτει την τεχνογνωσία και είναι σε θέση να την εντάξει στη συνέχεια σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, είτε εθνικό είτε ευρωπαϊκό». Με άλλα λόγια ο κ. Καχριμάνης παραδέχεται ότι απέτυχε. Όπως αναφέρεται στο έγγραφο, για την ολοκλήρωση της μελέτης εκκρεμεί η εκπόνηση στατικών μελετών για 24 γέφυρες και τρεις σήραγγες. Αρκετή δουλειά ακόμα. Για όλα όσα έχουν γίνει –μελέτες οδοποιίας, γεωλογική μελέτη, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, στατικές μελέτες για τέσσερις μόλις γέφυρες- η Νομαρχία έχει δώσει περίπου 2,5 εκατομμύρια ευρώ! Τα 840.000 από αυτά ήταν από ιδίους πόρους και εγκρίθηκαν από το Νομαρχιακό Συμβούλιο στις αρχές του χρόνου –τα 320.000 προορίζονταν για ολοκλήρωση γεωτεχνικών μελετών και τα 520.000 ευρώ για πρόσληψη τεχνικού συμβούλου.

Το ΠΕΠ
Η κύρια χρηματοδότηση προήλθε από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Ηπείρου. Ο αρχικός προϋπολογισμός της μελέτης ήταν 1.828.179 ευρώ. Η σύμβαση υπογράφηκε τελικά για 1.474.921 ευρώ. Το οικονομικό αντικείμενο έχει κλείσει. Το ΠΕΠ Ηπείρου έχει πληρώσει όλα τα χρήματα στον τελικό δικαιούχο, στη Νομαρχία. Μελέτη ολοκληρωμένη όμως δεν υπάρχει. Αν δεν βρεθούν σύντομα –αύριο αν είναι δυνατόν- χρήματα για την ολοκλήρωση της μελέτης αφενός μεν ο κίνδυνος απένταξης της μελέτης από το ΠΕΠ είναι εφικτός (με αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί το Δημόσιο το κόστος) και αφετέρου οι πιθανότητες να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ το έργο της οδικής σύνδεσης είναι σχεδόν μηδαμινές. Από τη στιγμή που δεν υπάρχει μελέτη, παύει να υπάρχει και οποιαδήποτε δέσμευση για το έργο.«Τα μεγάλα λόγια αποδείχτηκαν ψεύτικα» δήλωσε χτες ο κ. Χατζηεφραιμίδης. Ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης εξέφρασε βέβαια και την απορία για το γεγονός ότι ενημερώθηκε για τις εξελίξεις από τον τοπικό Τύπο και όχι από τον νομάρχη στο Νομαρχιακό Συμβούλιο. «Αν ο νομάρχης συζητούσε έγκαιρα το θέμα, θα είχε διορθωθεί όσο μπορούσε» είπε χαρακτηριστικά. Ο κ. Χατζηεφραιμίδης, παράλληλα, άσκησε κριτική στον νομάρχη για την παραμέληση των Τζουμέρκων. «Δεν δίνονται παρά μόνο ψίχουλα για τη συντήρηση των δρόμων», τόνισε. Στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου κατέθεσε πρόταση για κοινή σύσκεψη με τη Νομαρχία Άρτας, προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι οδικές συνδέσεις των Τζουμέρκων με τη μελλοντική Ιόνια οδό. «Δεν θα πρέπει να καθίσουμε όλοι μας στο ίδιο τραπέζι;» αναρωτήθηκε με έμφαση. Τέλος, ζήτησε και τη συνδρομή της Περιφέρειας Ηπείρου στην όλη υπόθεση. Όπως είπε, «υπάρχει και η Περιφέρεια που πρέπει να επιβάλλει κάποια πράγματα».

ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου