Πέμπτη 6 Μαΐου 2010

H ιστορία της Husqvarna στο χώρο της μοτοσικλέτας

H ιστορία της Husqvarna στο χώρο της μοτοσικλέτας



Μια Husqvarna του 1915 περίπου με κινητήρα 4,5 ίππων και κομψό καλάθι


Για τους περισσότερους ανθρώπους, η ιστορία της Husqvarna στο χώρο της μοτοσικλέτας συνδέεται στενά με τη μακρά σειρά νικών σε Παγκόσμια Πρωταθλήματα Motocross που γνώρισε η Husqvarna στις δεκαετίες του '60, του '70 και του '80. Ωστόσο η ιστορία της Husqvarna στο χώρο της μοτοσικλέτας είναι πολύ παλαιότερη. Όπως οι άλλες κατασκευάστριες Εταιρείες μοτοσικλετών, η Husqvarna ξεκίνησε με την κατασκευή ποδηλάτων.

Μια Husqvarna του 1915 περίπου με κινητήρα 4,5 ίππων και κομψό καλάθι.

1903 - Από το ποδήλατο στη μοτοσικλέτα

Όπως οι άλλες κατασκευάστριες Εταιρείες μοτοσικλετών, η Husqvarna ξεκίνησε με την κατασκευή ποδηλάτων. Η κατασκευή ποδηλάτων ξεκίνησε στα τέλη του 19ου αιώνα ενώ το 1903 η Husqvarna κατασκεύασε την πρώτη της μοτοσικλέτα. Την εποχή εκείνη το ζητούμενο ήταν η συναρμολόγηση των πλαισίων της Husqvarna με κινητήρες από άλλες κατασκευάστριες Εταιρείες όπως η FN, η Moto-Reve και η NSU. Αυτές η πρώτες μηχανές χρησιμοποιούσαν επίσης κινητήρες των 250 και 500 cc από την Sturmey-Archer και την JAP.



Η πρώτη μοτοσικλέτα της Husqvarna με κινητήρα που κατασκεύασε η ίδια.


1920 - Το δικό μας εργοστάσιο κινητήρων

Το 1920 η Husqvarna δημιούργησε δικό της εργοστάσιο κινητήρων και ο πρώτος κινητήρας που σχεδιάσθηκε ήταν ένας τετράχροχος δικύλινδρος κινητήρας 550 cc σε σχήμα V, με πλευρικές βαλβίδες, παρόμοιος με εκείνους που κατασκεύαζαν Εταιρείες όπως η Harley-Davidson και η Indian. Λίγο αργότερα η Husqvarna, όπως και οι άλλες πρωτοπόρες κατασκευάστριες Εταιρείες μοτοσικλετών, ανέπτυξε επίσης αγωνιστικές μοτοσικλέτες με κυβισμό έως 1000 cc.




Ο Gunnar Kalen στην εκκίνηση στο Isle of Man, 1934.

Η αναρρίχηση λόφων στο Klevaliden ήταν πολύ δημοφιλής στη Σουηδία.


1920-30 - Επιτυχίες σε διαγωνισμούς

Κατά τα τέλη της δεκαετίας του '20 και στις αρχές της δεκαετίας του '30, η Husqvarna σημείωσε πολλές επιτυχίες στη Σουηδία αλλά και σε διάφορες ευρωπαϊκές διοργανώσεις, με σκληρό ανταγωνισμό από άλλες γνωστές κατασκευάστριες Εταιρείες όπως η BMW, η DKW, η Excelsior, η FN, η Harley Davidson, η Indian, η Norton και η Velocette. Οι διαγωνισμοί όπου σημείωσε επιτυχία η Husqvarna ήταν αγώνες enduro όπως το International Six Days και μηχανικοί αγώνες ταχύτητας όπως το διεθνές Grand Prix και το ΤΤ.

Ξεκινώντας το ταξίδι για το Six Days το 1929, με μια από τις πρώτες μηχανές Mannerstedt, μια 700 cc μηχανή με καλάθι. Στο καλάθι κάθεται ο ίδιος ο Folke Mannerstedt.

Folke Mannerstedt

Ένας από τους λόγους της επιτυχίας ήταν ότι ο σχεδιαστής Folke Mannerstedt ήταν ένας από τους πρωτοπόρους στη χρήση ελαφρών κραμάτων, στον ίδιο τον κινητήρα αλλά και στο υπόλοιπο μέρος της μοτοσικλέτας, με αποτέλεσμα μια καταπληκτική σχέση δύναμης προς βάρος.

Mέσα δεκαετίας '30 - Η Husqvarna σταματά τους αγώνες

Στα μέσα της δεκαετίας του '30, η Husqvarna απομακρύνεται σταδιακά από τις αγωνιστικές δραστηριότητες, εν μέρει επειδή η αστική αγορά για μεγάλες μοτοσικλέτες συρρικνώνεται.

Το 1936 σταματά η παραγωγή των κινητήρων μεγάλων μοτοσικλετών. Ωστόσο, οι κινητήρες επανεμφανίζονται αργότερα, αν και με διαφορετική μορφή: Η Albin, κατασκευάστρια κινητήρων, χρησιμοποιεί τους κινητήρες Husqvarna ως βάση για ένα μονοκύλινδρο κινητήρα 500 cc στην στρατιωτική μοτοσικλέτα που κατασκευάζει με τη Monark.



1935 - Η πρώτη ελαφριά μοτοσικλέτα

Το 1935 η Husqvarna ξεκίνησε την παραγωγή της πρώτης δίχρονης μοτοσικλέτας. Αυτή τη ελαφριά μοτοσικλέτα, για την οποία δεν απαιτείται άδεια οδήγησης, έχει πετάλια σαν το παραδοσιακό ποδήλατο και έναν κινητήρα των 98 cc. Σύντομα έγινε πολύ δημοφιλής. Κατά τα χρόνια που προηγήθηκαν του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, κατασκευάζονταν χιλιάδες μηχανές, που σήμαινε ότι η Σουηδία κινούνταν πλέον σε τροχούς.



Ο Calle Heimdahl, επικεφαλής σχεδιαστής μετά τον Mannerstedt, και ο προϊστάμενος του εργοστασίου Birger Johansson δίπλα σε μια από τις πρώτες Svartkvarna, ή “Blackqvarna”. (Το Blackqvarna ήταν το παρατσούκλι των πρώτων ελαφρών μηχανών των 120 cc, που αρχικά ήταν μαύρες).


1946 - Η “Svartkvarna”

Το 1946 παρουσιάστηκε η θρυλική “Svartkvarna”. Σύντομα έγινε το πρότυπο της ελαφριάς, αξιόπιστης και ανθεκτικής μοτοσικλέτας που ήταν η εναλλακτική του αυτοκινήτου κατά τη μεταπολεμική περίοδο. Η “Svartkvarna” κατασκευάστηκε για την κατηγορία που οι Σουηδικοί κανονισμοί ονόμαζαν “ελαφριά μοτοσικλέτα”, δηλαδή δεν έπρεπε να ζυγίζει πάνω από 75 κιλά. Γι' άλλη μια φορά η Husqvarna επωφελείται της εμπειρίας της σε ελαφρά, δυνατά και αξιόπιστα σχέδια.



Η Silverpilen (Silver Arrow) του 1958. Η ανώτατη ταχύτητα έφτανε στα φανταστικά όρια των 100 χλμ την ώρα.



1957 - Η Silver Arrow

Το 1957 είναι το επόμενο ορόσημο στην ιστορία της Husqvarna στο χώρο των κινητήρων και των μοτοσικλετών. Τότε παρουσιάστηκε η Silver Arrow: μια εντελώς καινούρια, δυνατή και σπορ μοτοσικλέτα των 175 cc, που ζύγιζε λιγότερο από 75 κιλά. Περίπου ένα χρόνο αργότερα παρουσιάστηκε και η Golden Arrow, η εκδοχή των 200 cc. Ωστόσο οι Σουηδικές αρχές ζήτησαν από τη Husqvarna να περιοριστεί στα 75 cc, καθώς η Golden Arrow θεωρούνταν υπερβολικά γρήγορη για τους Σουηδικούς δρόμους!

Πάντως, και η Silver και η Golder Arrow αποδείχτηκαν ως τέλεια βάση για την περαιτέρω εξέλιξη στις μοτοσικλέτες motocross. Έτσι ξεκίνησε η μακροχρόνια, επιτυχημένη περίοδος της Husqvarna στο χώρο των motocross με νίκες σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά και σε Παγκόσμια Πρωταθλήματα.



Ο Bill Nilsson και ο Rolf Tibblin.




Νίκες σε Ευρωπαϊκές διοργανώσεις και Παγκόσμια Πρωταθλήματα

Οι νίκες ήταν πολλές:

1959- Rolf Tibblin, Ευρωπαίος Πρωταθλητής, κατηγορία 250 cc.

1960- Bill Nilsson, Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κατηγορία 500 cc.

1962- Rolf Tibblin, Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κατηγορία 500 cc, Torsten Hallman, Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κατηγορία 250 cc.

1963- Rolf Tibblin, Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κατηγορία 500 cc, Torsten Hallman, Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κατηγορία 250 cc.

1966- Torsten Hallman, Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κατηγορία 250 cc.

1967- Torsten Hallman, Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κατηγορία 250 cc.

1969- Bengt Aberg, Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κατηγορία 500 cc.

1970- Bengt Aberg, Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κατηγορία 500 cc.

1974- Heikki Mikkola, Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κατηγορία 500 cc.

1976- Heikki Mikkola, Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κατηγορία 250 cc.

1979- Hakan Carlqvist, Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κατηγορία 250 cc.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 1969 οι δίχρονοι κινητήρες των 360 και 400 cc της Husqvarna έδωσαν τέλος στην απόλυτη κυριαρχία των τετράτροχων μοτοσικλετών της κατηγορίας 500 cc.




Η μηχανή Motocross 430 του 1981.


Αρχές της δεκαετίας του '70 - Μηχανές motocross στις ΗΠΑ

Οι μηχανές motocross και enduro της Husqvarna σημείωσαν τεράστια εξαγωγική επιτυχία, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, όπου η μεγάλη δύναμη και το χαμηλό βάρος σε συνδυασμό με την αξιοπιστία ήταν η συνταγή της επιτυχίας για πολλούς αμερικανούς πρωταθλητές, που αγωνίζονταν είτε σε ανώμαλο δρόμο, είτε σε αγώνες enduro είτε σε αγώνες ερήμου. Συνεπώς, η Husqvarna έγινε κλασική μηχανή στις ΗΠΑ: η πρωτότυπη σύγχρονη μοτοσικλέτα παντός εδάφους.




Η τελευταία μοτοσικλέτα οδηγήθηκε από τον Sven-Erik Jonsson, τον Ευρωπαϊκό πρωταθλητή στο enduro και το νικητή του 1987 στο Novemberkasan (το Κύπελλο του Νοεμβρίου), ενός αγώνα μεγάλης απόστασης παντός εδάφους στη Σουηδία.



1987 - Οι τελευταίες μοτοσικλέτες Husqvarna

Η Σουηδική παραγωγή των μοτοσικλετών Husqvarna συνέχισε μέχρι το 1986-87, όταν η Ιταλική Εταιρεία Cagiva ανέλαβε την παραγωγή και τη συνεχή εξέλιξη των μοτοσικλετών με το όνομα Husqvarna. Τότε έφτασε στο τέλος της η 84ετής πορεία στο χώρο της μοτοσικλέτας.
Με αφορμή την απόκτηση από τη BMW της επιχειρησιακής μονάδας μοτοσυκλετών της MV Augusta (ιδιοκτήτρια εταιρεία της Cagiva) το 2007, η Husqvarna υπέγραψε σύμφωνο αδείας με τη BMW σχετικά με τη χρήση του λογοτύπου της Husqvarna για μοτοσυκλέτες

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου