Στην Εγνατία Οδό με τα Mitsubishi Lancer
Είναι πραγματικότητα!
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ
Είναι πραγματικότητα!
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ
Η αρχαία Εγνατία, μήκους περίπου 800 χλμ., ξεκινούσε από την Επίδαμνο (σημερινό Δυρράχιο της Αλβανίας), διέσχιζε τη Μακεδονία και τη Θράκη και κατέληγε στα Κύψελα (σήμερα εδάφη της Ευρωπαϊκής Τουρκίας), πορεία που και σήμερα ο νέος δρόμος ακολουθεί για ένα μεγάλο τμήμα του. Αλλωστε, δεν είναι καθόλου τυχαίο το ότι κατά μήκος της νέας Εγνατίας Οδού, σε ζώνη πλάτους ενός χιλιομέτρου, έχουν εντοπιστεί περίπου 270 χώροι ιστορικής σημασίας! Ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας Οι πρώτες μελέτες για το έργο ξεκίνησαν το 1970 (!) και ήταν αρχές του 1980 όταν παραδόθηκε στο κοινό το πρώτο ολοκληρωμένο τμήμα, στην Ανατολική Μακεδονία. Μετέπειτα, ήρθε ο εργοταξιακός Μορφέας... Τελικά, τα έργα ξεκίνησαν εκ νέου το 1994 και, στις αρχές του καλοκαιριού του 2009, το έργο παραδόθηκε σε κυκλοφορία σε όλο του το μήκος. Υπάρχουν βέβαια μερικά -δύσκολα είναι η αλήθεια- τμήματα, στα οποία εκκρεμούν κάποιες γεφυρώσεις, οπότε η κυκλοφορία γίνεται από το ένα διάζωμα, όμως αυτό δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να μειώσει τη σημασία του έργου. Πάντως, και στα σημεία αυτά, όπως άλλωστε και στους κάθετους άξονες, τα έργα συνεχίζονται με σταθερό ρυθμό. Το δυσκολότερο πάντως κομμάτι της Εγνατίας, κατασκευαστικά, ήταν το τμήμα από Ιωάννινα μέχρι Γρεβενά. Αυτό με το οποίο ο αυτοκινητόδρομος διασχίζει την οροσειρά της Πίνδου! Ουσιαστικά, πλέον, η Εγνατία Οδός (με την ελληνική κωδική ονομασία Α2) αποτελεί το ελληνικό κομμάτι του διευρωπαϊκού άξονα Ε90 και είναι ο μεγαλύτερος κλειστός, σύγχρονος αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας με συνολικό μήκος 670 χλμ. Ξεκινάει από την Ηγουμενίτσα και, αφού διασχίζει ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα, καταλήγει στα ελληνοτουρκικά σύνορα, στους Κήπους Εβρου, σε όλο του το μήκος με τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση και, βέβαια, με τσιμεντένια μπαριέρα στη μέση. Ενα ακόμα, όμως, σημαντικότατο στοιχείο της Εγνατίας Οδού είναι το ότι συνδέει «στο πέρασμά της» τέσσερα λιμάνια και έξι αεροδρόμια! Στην έκταση της Εγνατίας Οδού έχει αρχίσει η κατασκευή 17 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), που θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες, αλλά και 13 Σταθμών Διοδίων, που θα ενεργοποιηθούν το φθινόπωρο. Η σημαντική παράμετρος της καφέ αρκούδας! Η ανάγκη προστασίας της αρκούδας σε ορισμένες περιοχές από τις οποίες περνάει η Εγνατία προβλήθηκε πρόσφατα με έντονο τρόπο από περιβαλλοντικές οργανώσεις, με αφορμή κάποια ατυχήματα. Πρέπει, πάντως, να σημειώσουμε ότι τα μέτρα που ελήφθησαν για την προστασία του περιβάλλοντος στο έργο της κατασκευής της Εγνατίας Οδού πιθανό να μην έχουν προηγούμενο στα ελληνικά κατασκευαστικά χρονικά. Αρκεί να αναφέρουμε ότι το 7% του προϋπολογισμού του έργου δαπανήθηκε σε θέματα περιβάλλοντος. Σ' αυτό περιλαμβάνονται η αποκατάσταση τοπίου, η αισθητική διαμόρφωση κατασκευών, η καταγραφή και η παρακολούθηση περιβαλλοντικών δεικτών (παρατηρητήριο), ειδικές περιβαλλοντικές επεμβάσεις στον υγροβιότοπο του Νέστου και στο βιότοπο της καφέ αρκούδας (πρόγραμμα ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ), η δημιουργία Οικομουσείων κατά μήκος της χάραξης για την προβολή της φυσικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς, κ.ά. Μέχρι και ειδικές δίοδοι για τα περάσματα της καφέ αρκούδας κατασκευάστηκαν, αλλά αυτό το πανέξυπνο και ιδιαίτερης συμπεριφοράς ζώο ακολουθεί (και καλά κάνει...) τους δικούς του κανόνες συμπεριφοράς. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του έργου στο Κέντρο Ελέγχου στον Δρίσκο, μας ελέχθη από τους υπευθύνους ότι υπάρχουν εντεταλμένοι άνθρωποι οι οποίοι γνωρίζουν τις αρκούδες της περιοχής και κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να εμποδίσουν την παρουσία τους στο δρόμο. Οταν όμως έχουν να αντιμετωπίσουν ένα «θωρηκτό» 300 κιλών που ισοπεδώνει την περίφραξη, δεν είναι πάντα εύκολο να επιτύχουν 100% στις προσπάθειές τους. Από την εποχή του Πλειστοκαίνου στη νανοτεχνολογία... Για να φτάσουμε στην Ηγουμενίτσα, δυστυχώς δεν χρησιμοποιήσαμε... αερόστατο. Αναγκαστήκαμε να περάσουμε από την ελεεινή «εθνική» οδό Κορίνθου - Πατρών, ένα δρόμο απόλυτα επικίνδυνο και εκτός εποχής, που ήταν το πρώτο οδικό έργο που έπρεπε η Ελλάδα να ανακατασκευάσει. Αυτοί που ευθύνονται για τη μη ύπαρξη σύγχρονου δρόμου στη Βόρεια Πελοπόννησο θα πρέπει να ντρέπονται γι' αυτό το χάλι. Ελεεινός είναι, βέβαια, και ο δρόμος από Αντίρριο προς Ηγουμενίτσα, όπου συναντάει κάποιος στις άκρες του τα εφιαλτικά, όσο και φονικά, μάρμαρα που καθορίζουν το περιθώριο της οδού. Μοναδική εξαίρεση η υποθαλάσσια σήραγγα στο Ακτιο και ένα κομμάτι της Ιονίας Οδού, πριν από την Αμφιλοχία. Και μόλις επιβιώσεις από όλα αυτά, συναντάς το αύριο! Το διαστημικό! Τέτοια είναι η σύγκριση με την Εγνατία. Τα Mitsubishi Lancer Αφορμή για την «Εγνατιακή εμπειρία» αποτέλεσε η πρωτοβουλία της ελληνικής αντιπροσωπείας της Mitsubishi. Στη διάθεσή μας είχαμε όλη την γκάμα των νέων Lancer. Aρχικά το Sportback 1,8 λίτρων, με το οποίο ανεβήκαμε μέχρι την Πέρδικα, το χωριό πριν από την Πρέβεζα, όπου και έγινε η διανυκτέρευσή μας. Την επομένη, μέχρι και την Ηγουμενίτσα αλλά και στη συνέχεια μέχρι την Καβάλα οδηγήσαμε το Sportsedan 1.5, ενώ από την Καβάλα και μετά, μέχρι και το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης, είχαμε στη διάθεσή μας το εντυπωσιακό Evo X! Αν κρίνουμε από τις τελικές, μάλλον διαλέξαμε το καλύτερο σημείο για να οδηγήσουμε το «ασφάλτινο τέρας» των 280 ίππων! Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι το επίπεδο του δρόμου αλλά και η ποιότητα κύλισης των Lancer βοήθησαν ώστε, τουλάχιστον στο μήκος της Εγνατίας, να μην αισθανθούμε καθόλου το αίσθημα της κούρασης, παρά τη ζέστη που επικρατούσε την ημέρα της μετακίνησής μας από Ηγουμενίτσα σε Αλεξανδρούπολη. Η ηχομόνωση αποδείχτηκε πολύ αποτελεσματική, όπως και η λειτουργία του κλιματισμού και η γενική εργονομία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου