Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2009

Καθυστερήσεις και εμπόδια για την Ιόνια Οδό

Καθυστερήσεις και εμπόδια για την Ιόνια Οδό

ionia_odosΜε τις απαλλοτριώσεις να φτάνουν μόλις στο 35%, τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις να καθυστερούν, την πολιτεία να ολιγωρεί και τις τοπικές κοινωνίες να μην δείχνουν σε πολλές περιπτώσεις διάθεση συνεργασίας, η Ιόνια Οδός κινδυνεύει να μετατραπεί σε ένα νέο γεφύρι της Άρτας.
Ο άξονας ανάπτυξης για την Ήπειρο και γενικότερα την Βορειοδυτική Ελλάδα βρίσκεται ακόμη μόνο στα χαρτιά και το αρχικό χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή του έχει τιναχθεί ουσιαστικά στον αέρα.
Τα προβλήματα που υπάρχουν στην κατασκευή της Ιόνιας Οδού, αποτέλεσαν το αντικείμενο ευρείας σύσκεψης που οργάνωσε στην Άρτα το ΤΕΕ Ηπείρου σε συνεργασία με το ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας, μία σύσκεψη που χαρακτηρίστηκε από την μεγάλη συμμετοχή αλλά και από τον έντονο προβληματισμό για την πορεία του έργου.

Στη συνάντηση συμμετείχαν Νομάρχες και Δήμαρχοι της Ηπείρου και της Αιτωλοακαρνανίας, από τις περιοχές όπου διέρχεται η Ιόνια οδός. Το Υπουργείο Υποδομών εκπροσωπήθηκε από τον κ. Καρβούνη, η παραχωρησιούχος εταιρεία από τον Γενικό της Διευθυντή Σέργιο Λαμπρόπουλο, ενώ παραβρέθηκε ο Γενικός Διευθυντής της Περιφέρειας Ηπείρου Δημήτρης Μπαλτογιάννης και άλλοι εκπρόσωποι φορέων της περιοχής.

Παρατηρήσεις, διαμαρτυρίες και διεκδικήσεις, κατατέθηκαν κυρίως από δημάρχους ενώ μεγαλύτερη ήταν η αγωνία που εκφράστηκε από τους Νομάρχες Ιωαννίνων, Άρτας, Πρέβεζας και Αιτωλοακαρνανίας. Ο κ. Ιωάννου καυτηρίασε το γεγονός ότι πολλοί επί μακρόν καθησύχαζαν τους εκπροσώπους της Ηπείρου υποστηρίζοντας ότι όλα βαίνουν καλώς και επεσήμανε την ανάγκη να προχωρήσουν όλα τα συνοδά οδικά έργα, ώστε να μετατραπεί πραγματικά η Ιόνια Οδός σε άξονα ανάπτυξης.

Στη σύσκεψη αναζητήθηκαν τρόποι και μέθοδοι για την επιτάχυνση των διαδικασιών που αφορούν κυρίως στις απαλλοτριώσεις των χώρων που απαιτούνται για την κατασκευή του έργου ώστε να παραδοθούν το ταχύτερο δυνατό στον παραχωρησιούχο αλλά και για την έγκριση των κάθε είδους περιβαλλοντικών και άλλων αδειοδοτήσεων σε όλο το μήκους της Ιόνιας Οδού, ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου το συντομότερο δυνατό.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι απαλλοτριώσεις έχουν φτάσει μόλις στις 35% του συνόλου ενώ ήδη έχει ξεκινήσει και η διαδικασία των επιτάξεων.

Από πλευράς παραχωρησιούχου ο κ. Λαμπρόπουλος διατύπωσε ορισμένες προτάσεις επίλυσης των προβλημάτων, όπως για παράδειγμα να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση επιτάχυνσης των διαδικασιών αντίστοιχη μ' αυτή για τα Ολυμπιακά έργα, υπογραφή μνημόνιου συνεργασίας Υπηρεσιών Αρχαιολογίας και Δημοσίων Έργων και να περιοριστεί (η Αρχαιολογία) μόνο σε σωστικές και όχι σε ερευνητικές ανασκαφές και άλλες και ζήτησε την συνεργασία των Δήμων ώστε να ξεπεραστούν προβλήματα που διαπιστώνονται σήμερα.
Το τελευταίο διάστημα μάλιστα το Υπουργείο Υποδομών αποστέλλει ενημερωτικά σημειώματα στους δήμους προκειμένου να βοηθήσουν στην διαδικασία των απαλλοτριώσεων.

Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα η Ιόνια Οδός προβλέπεται να ολοκληρωθεί και να δοθεί στην κυκλοφορία το 2013. Όμως με βάση τα σημερινά δεδομένα, οι πρόεδροι των ΤΕΕ Ηπείρου και Αιτωλοακαρνανίας διατύπωσαν έντονη ανησυχία ότι αυτό είναι δύσκολο να συμβεί.

Το θετικό είναι ότι υπάρχει η βούληση όλων να κατασκευαστεί το έργο. Της πολιτείας που έχει διασφαλίσει το ποσό των 180 εκατομμυρίων ευρώ περίπου για τις απαλλοτριώσεις, των τοπικών κοινωνιών που μπορούν να βοηθήσουν και των τεχνικών εταιριών που θέλουν άμεσα αντικείμενο για να δουλέψουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου