Δευτέρα 19 Απριλίου 2010

"Ο Πλάτωνας και οι επιθανάτιες εμπειρίες."

"Ο Πλάτωνας και οι επιθανάτιες εμπειρίες."

Ο Raymond Moody, είναι ο άνθρωπος που πρώτος ανακάλυψε και έκανε έρευνες στον τομέα των επιθανάτιων εμπειριών, ανοίγοντας το δρόμο σε όλους τους άλλους επιστήμονες και ερευνητές να μελετήσουν τις κρίσιμες στιγμές των ανθρώπων που έφτασαν κοντά στο θάνατο, και που επέστρεψαν για να μας περιγράψουν τις, αν μη τι άλλο, μοναδικές αναμνήσεις τους.

Γεννήθηκε στις 30 Ιουνίου του 1944 στην Τζόρτζια των Η.Π.Α.. Είναι Καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο της Τζόρτζια, ενώ έχει σπουδάσει και Ιατρική, και Ψυχιατρική, δύο επαγγέλματα που ασκεί μέχρι και σήμερα.
Είναι Πρόεδρος του Τομέα Μελέτης της Συνείδησης στο Πανεπιστήμιο της Νεβάδα, και υπήρξε ένα από τα πρώτα μέλη που συστήσανε τον Διεθνή Οργανισμό για τη
Μελέτη των Επιθανάτιων Εμπειριών.
Ο Raymond Moody εκτός του ότι είναι εκείνος που πρώτος διατύπωσε τον ορισμό της επιθανάτιας εμπειρίας, έχει αναγνωριστεί διεθνώς ως ηγετική μορφή στη μελέτη του φαινομένου. Έγινε ευρύτερα γνωστός στο κοινό το 1975 με την έκδοση του βιβλίου του με τον τίτλο “Ζωή μετά τη ζωή” το οποίο επανεκδίδεται συνεχώς και το έχουν αγοράσει 13.000.000 αναγνώστες!
Μάλιστα προσπάθησε να ρίξει περισσότερο φως στο μυστηριώδες και αγωνιώδες ερώτημα του τι συμβαίνει την στιγμή του θανάτου, κινηματογραφώντας ένα ντοκιμαντέρ για τη μεταθανάτια ζωή στο οποίο συμπεριελάμβανε μαρτυρίες ασθενών, τη μελέτη που είχε διαξάγει ο ίδιος, καθώς και τις απόψεις άλλων συναδέλφων του που είχαν ασχοληθεί με το θέμα.

Οι Pyles και η Όλγα Τάντου, τον συνάντησαν κατά τη διάρκεια των διακοπών του στην Ελλάδα.

"Ευχαριστώ τους έλληνες, για την προσφορά τους στον πολιτισμό!"

Όλγα Τάντου: Έχω απέναντί μου τον άνθρωπο που καθιέρωσε την έρευνα και τον ορισμό του τι είναι μία επιθανάτια εμπειρία. Αυτό όπως που προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη έκπληξη είναι ότι όταν ξεκινήσατε την έρευνά σας το 1960 αφορμή στάθηκε ο Πλάτωνας.
nde_kid_tunnel.jpg "Βεβαίως! Προτού σπουδάσω ιατρική και γίνω ψυχίατρος, είχα πάρει διδακτορικό στη Φιλοσοφία. Και ήμουν μεγάλος θαυμαστής του Πλάτωνα ήδη από την ηλικία των 18 ετών.

Είναι πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι στη «Δημοκρατία» του Πλάτωνα, που αποτελεί θεμέλιο της μετέπειτα δυτικής πολιτικής σκέψης, συμπεριλαμβάνεται μεταξύ άλλων και περιγραφή μίας επιθανάτιας εμπειρίας.

Όταν λοιπόν το διάβασα αυτό στον Πλάτωνα, συνειδητοποίησα πόσο σημαντικό είναι το ερώτημα της ζωής μετά θάνατον. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σας αναφέρω ότι δεν μεγάλωσα με ιδιαίτερες θρησκευτικές πεποιθήσεις, αλλά στην ηλικία των 18 ετών οπότε και διάβασα στα κείμενα του Πλάτωνα για το ερώτημα της μεταθανάτιας ζωής, το ενδιαφέρον μου κορυφώθηκε.
Και προφανώς, ο Πλάτωνας στη «Δημοκρατία» λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη του την συγκεκριμένη εμπειρία. Έτσι, το γεγονός ότι ο ήρωάς μου εξέταζε τόσο σοβαρά τις επιθανάτιες εμπειρίες, έκανε και εμένα στη συνέχεια να το σκέφτομαι. Φυσικά, και ο Δημόκριτος, ο θεμελιωτής της ατομικής θεωρίας του, επίσης διαλογιζόταν πάνω στις επιθανάτιες εμπειρίες."
Ο.Τ.: Ποιες είναι οι προσδοκίες σας από την μελέτη των επιθανάτιων εμπειριών; Τι ελπίζετε; Ή τι θα θέλατε η επιστήμη να κάνει στο μέλλον σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο – μυστυριώδες προς το παρόν – πεδίο έρευνας;
"Σε αρκετά θέματα οι απόψεις μου είναι πολύ συντηρητικές. Κάθε μαθητής του Πλάτωνα μαθαίνει να βρίσκει εξηγήσεις με πολλή προσοχή και να μην βγάζει βιαστικά συμπεράσματα. Έτσι, ενώ δεν γνωρίζω αν υπάρχει μεταθανάτια ζωή, προσωπικά είναι υπέροχο για εμένα να συνεχίσω να μαθαίνω και να διατηρώ τις σχέσεις μου με τους ανθρώπους που αγαπώ.

Ταυτόχρονα, προβλέπω πως σύντομα θα κάνουμε ένα χειροπιαστό βήμα μπροστά, που σίγουρα ναι μεν δεν θα αποτελεί ορθολογική ή επιστημονική απόδειξη της ύπαρξης της μεταθανάτιας ζωής, αλλά θα αποτελεί σημαντικό γεγονός. Το βήμα αυτό δεν θα γίνει από την πλευρά της Επιστήμης, αλλά από τον τομέα που μας δίδαξαν ο Θαλής, ο Αναξίμανδρος, ο Αναξιμένης, ο Πυθαγόρας, ο Παρμενίδης, ο Πλάτωνας, και ο Σωκράτης.
Αυτοί ήταν που ξεκίνησαν τον τομέα της Φιλοσοφίας, και από εκεί θα έρθει και η πρόοδος. Δεν θα είναι επιστημονική πρόοδος, αλλά γενικότερη πρόοδος που θα μας διδάξει πώς να μελετούμε το ερώτημα της μεταθανάτιας ζωής με καλύτερη και πιο λογική αντίληψη.
Όταν λέω ότι ο Πλάτωνας ήταν ο μέντοράς μου, το εννοώ πολύ σοβαρά. Επίσης, όμως λατρεύω να μελετώ και τον Αριστοτέλη.
Έτσι, δεν μπορώ σε αυτό τον τομέα να διαχωρίσω τις ορθολογικές μου αντιλήψεις από τις προσωπικές. Κατανοώ απόλυτα πως όταν κάποιος έχει μια επιθανάτια εμπειρία, έπειτα πιστεύει πως υπάρχει ζωή μετά το θάνατο. Το πρόβλημα που δημιουργείται όμως είναι πως μέχρι τώρα τουλάχιστον δεν έχουμε επαρκή στοιχεία ώστε να καταλήξουμε σε ασφαλή συμπεράσματα. Από την στιγμή που δεν είχα ποτέ ο ίδιος επιθανάτια εμπειρία, δεν έχω και εγώ με τη σειρά μου μία ορθολογική βάση ώστε να έχω και κατηγορηματική απάντηση. Ειλικρινά, δεν γνωρίζω.
Θα ήθελα να πω στους Έλληνες ένα μεγάλο ευχαριστώ για την υπέροχη συνεισφορά σας στο δυτικό κόσμο. Στην Αμερική σήμερα έχουμε τη δημοκρατία και το σύστημα της ορθολογικής γνώσης χάριν σε εσάς που το ξεκινήσατε εδώ πριν από 2.500 χρόνια. Κάθε φορά που έρχομαι στην Ελλάδα θέλω να εκφράζω την εκτίμησή μου στον υπέροχο πολιτισμό σας και την ιστορία σας.
Από τότε που ήμουν 18 χρονών μελετώ εντατικά τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Συνεπώς, είναι τιμή μου που μου ζητήθηκε να παραχωρήσω συνέντευξη πάνω στο θέμα της μεταθανάτιας ζωής στο μέρος όπου ξεκίνησε η ορθολογική αναζήτηση και που τέθηκε για πρώτη φορά αυτό το σημαντικό ερώτημα."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου